tester

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i alienes per millorar l'experiència d'usuari i elaborar estadístiques. Suposem que si continueu navegant en aquest lloc web, n'accepteu l'ús.

Accepte Més informació
Cercar
×
Notes
Cercar
No hi ha notes
  • La literatura i els gèneres literaris
  • Per personalitzar Pencil prem Alt + fletxa avall
  • Per personalitzar Highlighter prem Alt + fletxa avall

    Canviar tema

    Error - verifique la seua connexió a internet...
    Tornar

    Blink Help

    x
    Error - verifique la seua connexió a internet...

    Com et podem ajudar?

    Sense resultats

    Veure manual complet

    No has solucionat el teu dubte?

    Descriu amb el major detall possible el teu dubte. Indica'ns el llibre, la classe, dispositiu d'accés, codi de llicència, usuari afectat i navegador o si t'ocorre en l'app:

    Gruix:
    Grandària del text:
    Filtrar
      No s'han trobat recursos
      Mode revisió

      Mode revisió

      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      Objectius

      • Comprendre la literatura com a acte comunicatiu i analitzar-ne els elements.
      • Entendre els conceptes de finalitat estètica de la literatura i llenguatge literari, i les característiques d’aquest.
      • Conéixer la divisió en quatre grans gèneres literaris i els trets propis i diferencials de cada un.
      • Ser capaç d’adscriure un text literari a un dels quatre grans gèneres.
      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      Per a començar

      Què és la bibliotubermania?

      Llig el text següent sobre els bibliotubers i les bibliotuberes i visita els enllaços que hi ha davall. Després, reflexiona sobre les preguntes que trobaràs a continuació.

      De segur que ja coneixes la plataforma de vídeos Youtube. Allà les persones, les institucions públiques o les empreses publiquen vídeos amb tota mena de finalitats. Potser fins i tot coneixes algú que hi haja penjat alguna cosa!

      Un cas particular de vídeos en Youtube són els que fan els anomenats bibliotubers i bibliotuberes, un fenomen que cada vegada té més presència en Internet. Es tracta sovint de persones joves que publiquen vídeos sobre llibres: n’expliquen l’argument, en fan una valoració personal o donen informació sobre l’autor o autora, l’editorial, etc.

      Has vist mai cap vídeo d’un bibliotuber o bibliotubera? Ací te’n presentem algunes perquè pugues investigar el que fan!

       
      La prestatgeria de Marta
      subtitulo

      La jove Marta Meneu-Borja ha creat aquest canal sobre llibres a Youtube. No només en fa ressenyes, sinó que també publica vídeos temàtics, com ara sobre les lectures obligatòries a classe. A més, té un blog amb el mateix nom.

       
      Consell Valencià de la Joventut: bibliotuberes 
      subtitulo

      El Consell Valencià de la Joventut va penjar aquesta publicació en Facebook amb un vídeo per conéixer algunes bibliotuberes valencianes.

       

       

       

      • Coneixes més bibliotubers valencians? Hi ha algun canal de Youtube o un blog sobre literatura que visites habitualment?
      • T’agradaria convertir-te en bibliotuber o bibliotubera? I tindre un blog sobre literatura?
      • Tens costum de llegir habitualment? Què t’agrada més llegir?

       

      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      Què és la literatura?

      La literatura és un tipus de comunicació que es distingeix de la resta d’actes comunicatius perquè té finalitat estètica, és a dir, crear bellesa.

      Els elements que intervenen quan considerem la literatura com a acte comunicatiu són els següents:

      emissor

      L’autor del text. Encara que n’hi ha exemples, com els de la literatura popular, que són anònims.

      receptor

      El lector, si es tracta d’una obra escrita; l’espectador, en el cas de l’espectacle teatral, i l’oïdor, si és una composició oral.

       

       

      missatge

      El contingut de la novel·la, el conte, el poema o l’assaig que llegim.

      codi

      La llengua en què s’escriu. De vegades s’usa originàriament una llengua i, després, es tradueix a una altra.

       

       

      canal

      Permet distingir la literatura escrita de l’oral. Aquest segon cas correspon bàsicament a la literatura popular.

       


      ARA TU

      Llig el fragment següent i analitza’l com a acte comunicatiu.

      Algunes coses fora de lloc

      Amb les dues mans a l’esquena, el pijama ben cordat i els peus descalços, Marta mirava a dreta i esquerra arrufant el nas. No li agradava gens ni miqueta allò que estava passant... Estava més que segura d’haver deixat les sabatilles perfectament simètriques al costat del llit, la bata correctament col·locada damunt de la cadira i la roba ben penjada. Ara res no estava al seu lloc, llevat de la sabatilla dreta, que continuava al costat del llit. Però l’esquerra estava mig metre més lluny, la bata, de gaidó damunt de la cadira i la roba, tota per terra... Alguna cosa estranya estava passant!

      Teresa Broseta, Les costures del món
      Adaptació

      Qui és l’emissor?

      EMISSOR

      L’emissora és l’autora del text, Teresa Broseta, a través de la veu del narrador.

      Qui és el receptor?

      RECEPTOR

      Els receptors som nosaltres, els lectors i lectores del text.

      Quin és el missatge?

      MISSATGE

      El missatge és el contingut del text, en aquest cas el que li passa al personatge de Marta, que descobreix que les coses de la seua habitació estan fora de lloc.

      Quin és el codi?

      CODI

      El codi és l’idioma emprat, el valencià.

      Quin és el canal?

      CANAL

      La llengua escrita. És, per tant, un canal visual.

       

      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      La finalitat estètica i el llenguatge literari

      El que diferencia la literatura de la resta d’actes comunicatius és la finalitat estètica. Igual que la pintura, la música o el cinema, la literatura és un art que pretén crear bellesa i, través d’aquesta, provocar emocions en el  receptor. 

      Per a fer-ho, la literatura usa les paraules i, en concret, recursos com les figures retòriques, el sentit figurat, etc. És el que es coneix com a llenguatge literari. 

      El llenguatge literari és la manera de fer servir la llengua comuna en les obres literàries, amb l’objectiu de crear textos bells.

      El llenguatge literari presenta unes característiques pròpies:

      llenguatge connotatiu

      És subjectiu i suggeridor, a diferència del llenguatge denotatiu propi, per exemple, dels textos científics.
      El llenguatge connotatiu implica, per exemple, que un missatge pot tindre diversos significats en funció de la interpretació que en faça el receptor.

      estil molt elaborat

      El llenguatge literari es caracteritza per emprar la llengua d’una manera especial a través de figures retòriques, com ara la comparació, la metàfora o la repetició de sons.

       

       

      estructura determinada pel gènere

      Segons el gènere literari que adopta el text (narrativa, poesia, teatre o assaig), presenta una estructura concreta i identificable. Per exemple, pot estar escrit en prosa o en vers, ser dialogat o no, etc.

       


      ARA TU

      Llig el fragment següent i justifica per què podem dir que el text té finalitat estètica i fa servir el llenguatge literari.

      Una història de dues ciutats

      Era el millor dels temps, era el pitjor dels temps; l’era de la saviesa, l’era de l’estupidesa; l’època de la fe, l’època de la incredulitat; l’hora de la llum, l’hora de la tenebra; la primavera de l’esperança, l’hivern de la desesperació; ho teníem tot davant nostre, no teníem res davant nostre; tots aniríem drets al cel, tots aniríem drets a l’altra banda —en resum, l’època era fins a tal punt semblant a l’actual que algunes de les autoritats més sorolloses insistien a definir-la, per a bé o per a mal, exclusivament en termes exclusius de comparació superlativa.

      Charles Dickens,  Una història de dues ciutats
      (Adaptació)

      En aquest fragment s’afirmen repetidament una cosa i la contrària: era el millor dels temps i era el pitjor, etc. És una forma curiosa d’expressar-se (una figura retòrica anomenada oxímoron) que no correspon al llenguatge quotidià.  A més, es pot interpretar de diverses maneres. Per això podem dir que es tracta de llenguatge connotatiu.

      D’altra banda, té un estil molt elaborat, ja que les expressions estan triades amb cura. De fet, hi trobem altres figures retòriques (metàfores) com ara la primavera de l’esperança o l’hivern de la desesperació.

      Finalment, presenta una estructura determinada pel gènere narratiu, en prosa i amb una veu que hi fa de narrador.

       

       

      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      Els gèneres literaris

      El conjunt de textos literaris poden classificar-se en diferents gèneres.

      Els gèneres literaris són agrupaments d’obres a partir d’una sèrie de trets compartits. Aquests trets són sobretot l’estructura i els elements que presenten. Actualment, es consideren bàsicament quatre grans gèneres: la poesia, la narrativa, el teatre i l’assaig.

      Narrativa

      Se sol escriure en prosa i conté un narrador que conta uns fets protagonitzats per uns personatges. Els fets que s’hi narren conformen l’argument del relat i succeeixen en un lloc i en un temps determinats.

      Poesia

      Es caracteritza per escriure’s en vers i presentar un llenguatge molt elaborat. La mesura del vers i la presència habitual de la rima donen un ritme particular al text poètic. S’anomena també lírica.

       

       

      Teatre

      És un gènere dialogat, destinat a la representació per part d’actors i actrius. El text teatral inclou també indicacions sobre l’escenari, els moviments dels personatges, etc., que s’anomenen acotacions.

      Assaig

      Utilitza la prosa per a reflexionar sobre un tema determinat, explicant fets i donant arguments, opinions o raons. Per això, es coneix també amb el nom de «literatura d’idees».

       

       

       


      ARA TU

      Identifica a quin gènere pertany cada fragment i per què.

      A Dinamarca viuran exclusivament d’energies renovables en el termini de trenta anys. Només han hagut d’estudiar el tipus d’energia que s’adapta millor al seu país, i aplicar-la.

      Per contra, Espanya, el país d’Europa amb més hores de sol, empra huit vegades menys energia solar que Alemanya.

      Valentín Coronel,  L’os polar se’n va anar a la platja
      (Adaptació)

      ASSAIG

      El text ens parla d’idees i fets, en aquest cas dues realitats (la de Dinamarca i la d’Espanya) que l’autor oposa per a exposar un argument o opinió.

       

      Cada dia ens parla el mar
      de manera diferent.
      Un dia perquè és llevant,
      un altre perquè és ponent,
      o garbí o potser gregal,
      segons com li bufe el vent
      distintes veus li eixiran.

      Marc Granell, Les veus del mar
      (Fragment)

      POESIA

      El text parla d’una impressió molt personal. S’estructura en versos amb un nombre igual de síl·labes i amb rimes finals que donen ritme i musicalitat al poema.

      A més, es parla del mar com si fora una persona, un recurs literari que demostra l’elaboració del llenguatge poètic.

       

      Divendres. Torna el cap de setmana, però abans he d’anar a la biblioteca de l’intstitut.

      Entre als dominis de Romagosa, que alça la mirada del llibre que llig, un volum tan vell i polsós com ell, i s’acosta a mi.

      –Daniel Salort, torna a estar castigat?

      Negue amb el cap i faig cara de bon xiquet.

      Silvestre Vilaplana, El triangle rosa
      (Adaptació)

      NARRATIVA

      En aquest text hi ha personatges i accions. En els textos narratius pot haver-hi diàlegs i descripcions, però preval sempre la narració de les accions per part d’una veu, el narrador.

      El del mig. Disculpe, professor. Qui és Walser?

      Vell Professor. (Alarmat.) No sap qui és Walser?

      El del mig. Demane perdó per la ignorància, però no.

      Vell Professor. Qui l’ha deixat entrar a l’escola?

      El del mig. Doncs... vosté, senyor.

      Vell Professor. Ho temia!

      Maribel Bayona, L’orquestra del silenci
      (Adaptació)

      TEATRE

      Aquest text es basa en el diàleg entre personatges. No hi ha narració, però sí indicacions entre parèntesis que s’anomenen acotacions.

       

      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      Recorda

      A continuació pots descarregar una fitxa i uns esquemes amb tots els continguts que acabes d’estudiar.

      FITXA DE CONTINGUTS

      La literatura i els gèneres literaris 

      ESQUEMES I RESUMS

      Esquema. Literatura com a acte comunicatiu 

      Mapa conceptual. La literatura i els gèneres 

      Quadre resum. Literatura com a acte comunicatiu 

       

      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      Què has aprés?

      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      1

      La literatura és un tipus de comunicació que es distingeix de la resta d’actes comunicatius perquè té finalitat estètica.


      Escriu a quin element de la comunicació correspon cada número.

      canal • receptor • emissor • codi • missatge

        missatge canal emissor codi receptor

      Finalitzat
      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      2

      Els elements que constitueixen l’acte comunicatiu són l’emissor (qui produeix el text), el missatge (el contingut de l’obra literària), el receptor (els lectors i lectores), el canal (literatura escrita o oral) i el codi (la llengua en què s’escriu).


      Analitza com a acte comunicatiu el fragment literari següent relacionant els elements corresponents.

      Mentre Isabel ha saltat com un gat i s’ha allunyat dos metres de la presumpta agressió, Clara s’ha fet una bola sobre el banc com un caragol. Quan les tres esclaten en rialles, Olívia oblida el discurs que portava preparant tot el camí i els obri el cor com feia abans, quan tenia menys anys i menys cabòries. 

      Patricia campos / Teresa Broseta, Canviem les regles
      (Adaptació)

       

      • emissor

      • receptor

      • missatge

      • codi

      • canal

      • valencià

      • la llengua escrita

      • Patricia Campos i Teresa Broseta

      • nosaltres, els lectors i les lectores

      • els fets que conta el text

      Finalitzat
      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      3

      La literatura usa les paraules i, en concret, recursos com les figures retòriques, el sentit figurat, etc. És el que es coneix com a llenguatge literari, és a dir, la manera de fer servir la llengua comuna en les obres literàries amb l’objectiu de crear textos bells (finalitat estètica).


      Marca les característiques pròpies del llenguatge literari.

      • llenguatge connotatiu

      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • significats únics

      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • estil elaborat

      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • estructura pròpia segons el gènere

      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • senzill i planer

      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • llenguatge científic

      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta

      Finalitzat
      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      4

      Els gèneres literaris són agrupaments d’obres a partir d’una sèrie de trets compartits. Aquests trets són sobretot l’estructura i els elements que presenten. Actualment, es consideren bàsicament quatre gran gèneres: la poesia, la narrativa, el teatre i l’assaig.


      Tria. A quin gènere pertany cada un dels textos següents?

      Si en saps el plaer no estalvies el bes
      que el goig d’amar no comporta mesura.
      Deixa’t besar, i tu besa després
      que és sempre als llavis que l’amor perdura.

      Joan Salvat-pappasseit, Mester d’amor

      Hi ha tantes interpretacions de la realitat com persones. A més, en el món hi ha més de 4.200 religions. I també amb subdivisions. Només als Estats Units hi ha quasi 30.000 varietats de cristianisme protestant. La religió i les creences formen part de la societat.

      Valentín Coronel, Geografia davall del melic
       

      Angelita. Carmen, encara estàs amb això?

      Tórtola. Xxxxt! Vull sentir-ne el lament...  Soc malvada, faig plorar l’espart. Però és tan bonic el seu plor...

      Angelita. Deixa’t d’esparts! Tens dos periodistes baix.

      Tórtola. Encara?

      Angelita. Fa hores que t’esperen.

      Tórtola. Hui no és un bon dia i ho saps.

      Begoña Tena, Tórtola

      Cada dos o tres dies, Nana agafava Elphaba de la mà i recorria amb ella, amb caminar d’ànec, l’ombrívol camí que conduïa a Rush Margins. Allà, Elphaba s’ajuntava amb els xiquets ronyosos, sota la mirada aspra de Gawnette. Frex havia tornat a marxar per anar a intimidar els habitants de caserius miserables amb la seua barba frenètica i una recopilació d’opinions sobre la fe. Solia estar fora uns huit o deu dies. Melena practicava arpegis de piano en un teclat fals sense so que Frex li havia tallat, per perfeccionar les escales.

      Gregory Maguire, Wicked

       

      Finalitzat
      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      5

      La narrativa s’escriu en prosa i es caracteritza per la presència d’un narrador que conta uns fets protagonitzats per uns personatges. 

      La poesia s’escriu en vers i presenta un llenguatge molt elaborat a través de la rima o les figures retòriques.

      El teatre és un gènere dialogat destinat a la representació.

      L’assaig utilitza la prosa per a reflexionar sobre un tema determinat, explicant fets i donant arguments i opinions.


      Marca en cada cas la resposta correcta.

        1. És correcte dir que l’assaig no fa ús del llenguatge literari?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
        1. Com s’anomenen les indicacions que fa l’autor en un text teatral?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
        1. Quin gènere es caracteritza pel ritme i la musicalitat?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
        1. En quin gènere s’explica un argument, és a dir, una història emmarcada en un espai i un temps?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
        1. Quin gènere es coneix amb el nom de «literatura d’idees»?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta

      Finalitzat
      La literatura i els gèneres literaris
      Literatura
      Sense so de fons
      Logo

      Aplica-ho a la lectura

      Llig atentament el text. Després, marca per a respondre a cada pregunta.

      Janot, el pastor d’històries

      Janot vigilava el ramat. Fer de pastor no li agradava massa, ja que passava moltes hores sol i no podia distraure’s llegint perquè no saber de lletra. Pensava que de gran voldria fer un altre ofici. Un dia, havia passat pel mas un esmolet amb una moto. Allò sí que era divertit! 

      A Janot, de vegades, li agradava imaginar que ell mateix vivia una d’aquelles vides. Què podria passar-li si ell fora esmolet? Pensà que anava pels carrers d’un poble blanc que tocava al mar, feia xiular la mola i de cada finestra eixien caps a mirar-lo. Va imaginar que un home vellet li demanava esmolar un ganivet a canvi de portar-lo en barca, però que una vegada al mar, una ventada movia l’aigua i la barca començava a trontollar. En Janot tenia por, s’agafava ben fort, però se sentia sacsejat i es marejava...

      Arribat ací, Janot va voler deixar la seua fantasia i tornar al món real. Va cridar les cabres, que el van seguir cap al mas. Allà l’esperaria el germà gran, que li faria repassar el llibre de lectura i li posaria tasca per a copiar. Pensava que potser sí, quan sabria molt de llegir i escriure, podria fer un altre ofici...

      Joana Raspall, En Janot pastor
      (Adaptació)

       

      • A quin gènere literari correspon el text que has llegit?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • Cap al final del conte, Janot s'adona que potser sí que seria bo en un altre ofici. En quin ofici està pensant?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • Què li cal a Janot per a poder arribar a tindre aquest ofici?
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta
      • Amb quin objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) està relacionada aquesta aspiració de Janot? Pots consultar quins són els ODS en el web de la Generalitat.
      • Resposta correcta
        Resposta incorrecta

      Finalitzat

      ,
      has completat el tema!

      A continuació et mostrem el temps emprat i el nombre d'encerts.

      Temps emprat

      Qualificació

      1. 1
      2. 2
      3. 3
      4. 4
      5. 5
      6. 6
      7. 7
      8. 8
        Goma d'esborrar
        Editor de text enriquit
        tancar